Veel kristalverbruik microdermabrasie Bentlon

• Willem Bos

Hallo Pee,

Waarschijnlijk heb je mijn serie over microdermabrasie in Estheticienne (febr 2010 t/m febr 2011 totaal 12 delen) niet gelezen of is het niet helemaal blijven hangen. Daarin heb ik namelijk uitgebreid beschreven hoe het komt dat veel microdermabrasie apparaten na verloop van tijd meer kristallen gaan gebruiken. Nu blijkt dat je apparaat 2 jaar oud is, lijkt het mij duidelijk wat er aan de hand is. Overigens vind ik wel, dat Dancohr (toch zeker een gerenommeerde firma) je dat had moeten vertellen inplaats van je af te poeieren met het verhaal dat je het niet goed doet. Uiteraard kan ik die hele tekst met plaatjes niet in dit antwoord herhalen. Dat zou veel te lang worden en mijn antwoorden zijn toch al lang… Kijk of je de bladen kunt lenen of bestel ze anders bij Estheticienne. Daarom een samenvatting. Allereerst moet het duidelijk zijn hoe elk microdermabrasie apparaat werkt. Er zit een vacuum pomp in, zeg maar een klein stofzuigertje. Via de container met afgewerkte kristallen zuigt die lucht aan via de slang waaraan het behandelmondstuk zit. Zet je het mondstuk niet op de huid, dan wordt de lucht aangezogen door het openingetje in het mondstuk. Er gebeurt dan verder niets en er is geen kristalverbruik. Zet je het mondstuk goed afsluitend op de huid, kan kan die aangezogen lucht niet meer via het mondstuk naar binnen. De lucht wordt dan aangezogen binnen in het apparaat zelf, of afhankelijk van het merk, via een opening of filter aan de achterkant van het apparaat. Die lucht loopt via een slang in het apparaat, die ook verbonden is met de container met verse kristallen. De luchtstroom neemt wat van die verse kristallen mee. In het mondstuk aangekomen, botsen ze tegen de huid en slijpen daar de dode huidcellen los. Omdat het stofzuigertje (de pomp) nog steeds aan het zuigen is, worden de afgewerkte kristallen, de afgeslepen huidcellen, huidvet en bacteriën die altijd op de huid aanwezig zijn naar de pomp gezogen. Maar in die weg zit de container voor de afgewerkte kristallen. Daarin zit een filter, dat wel de lucht doorlaat, maar de afgewerkte kristallen en de dode huidcellen tegenhoudt. Haal je het mondstuk van de huid, dan wordt de lucht onmiddelijk weer via de opening in het mondstukje aangezogen, waardoor de kristal toevoer stopt. De sterkte regeling (het vacuum) is niet meer dan een lekweg. Bij maximaal vacuum (je moet dan met een vinger het mondstuk afsluiten om in te stellen) heb je de voledige zuigkracht van de pomp. De luchtstroom is dan groot en er worden veel kristallen meegezogen. Draai je de knop van het vacuum terug, dan gaat er een heel klein gaatje in het apparaat open. Daardoor wordt ``valse`` lucht aangezogen door de pomp. Dat betekent, dat de hoeveelheid lucht die via het mondstuk loopt, minder wordt. Dat heeft als gevolg, dat de zuigkracht van de opening van het mondstuk ook minder wordt. En het resultaat is dan, dat door die geringere hoeveelheid lucht via de slangen in het apparaat, ook minder verse kristallen worden meegezogen. Dat betekent dus, dat bij minder vacuum, ook MINDER kristallen worden verbruikt en dat er dan ook minder huidcellen worden verwijderd. Dat is nodig voor gevoelige gebieden, zoals onder de ogen, huid met lichte vormen van couperose en in de hals. Nu het kristal verbruik. De eerste reden is een verkeerde behandeltechniek. Veel leveranciers leren je nog steeds, streepjes te trekken. Je zet dat het mondstuk bijvoorbeeld midden op het voorhoofd, en dan trek je een streep naar zijkant, tot de haargrens. Daar aangekomen, til je het mondstuk van de huid en zet hem opnieuw in het midden van het voorhoofd, net onder de plaats van de eerste streep, en dan trek je de volgende streep. Deze methode heeft naast een aantal andere nadelen, ook het nadeel dat er vaak veel kristallen op de huid achterblijven, dus een hoger kristalverbruik. De reden is als volgt. Op het moment, dat je het mondstuk van de huid aftilt, stopt de kristal toevoer direct. Immers, de lucht wordt nu weer aangezogen via het openingetje in het mondstuk. Maar in het mondstuk zelf zit nog altijd een behoorlijke hoeveelheid kristallen. Dat verschilt per apparaat. Er zijn apparaten, waar soms wel een half vingerhoedje kristallen in het mondstuk zitten. Bij andere apparaten is dat veel minder. Het gevolg van dat optillen is echter, dat een deel van die kristallen in dat mondstukje, op de huid vallen. Dat gebeurt dus elke keer wanneer je een streep trekt. Het resultaat is dus dat de huid bedekt wordt met krsitallen en dat is erg vervelend. Bovendien zorgt dat voor een hoger kristalverbruik. De enig goede behandeltechniek is dan ook, het mondstuk niet steeds van de huid te halen, maar een aansluitende, heen-en-weer gaande beweging te maken, waarbij je bijvoorbeeld in een keer 1/3 deel van het hele voorhoofd behandelt, zonder het mondstuk van de huid te halen. Die techniek heb ik ook beschreven in mijn artikelenserie over microdermabrasie. Dat optillen verklaart echter niet, waarom een apparaat na verloop van tijd meer kristallen gaat gebruiken. Dat komt door het volgende. Alle microdermabrasie apparaten hebben twee slangen lopen naar het mondstuk: een voor de aanvoer, de ander voor de afvoer. De meeste apparaten hebben een verwisselbaar of disposabel mondstukje. Wanneer je dat eraf haalt, zie je het behandelhandvat zelf. In veel gevallen is er een pijpje of een klein buisje, waardoor de verse kristallen worden aangevoerd.Ook is er een gaatje, of soms eer heleboel gaatjes, waardoor de lucht met afgewerkte kristallen en dode huidcellen worden afgezogen. Het gaat nu om dat buisje of openingetje, waardoor de verse kristallen worden aangevoerd. Dat buisje noemen we een nozzle. Vrijwel altijd heeft dat buisje een gaatje van niet meer dan 1 millimeter diameter wanneer het buisje nieuw is. Waarom is dat nu zo´n klein gaatje? Je hebt vast wel eens een tuin gesproeid met een tuinslang. Wanneer daar geen speciaal mondstuk opzit, maar gewoon het eind van de slang, komt daar een dikke straal water uit, die niet erg ver komt. Knijp je echter het eind van de slang een beetje dicht, dan wordt de waterstraal veel dunner, maar krijgt ook veel meer snelheid, waardoor hij veel verder komt. Datzelfde is nodig in het microdermabrasie apparaat. De luchtstroom die de pomp aanzuigt, heeft niet zoveel snelheid, waardoor de kracht waarmee de kristallen op de huid botsen veel te gering is. Daarom zit die nozzele met dat kleine gaatje in het behandelhandvat. Net als bij de dichtgeknepen tuinslang, wordt de snelheid van de lucht veel groter, waardoor ook de kristallen een veel grotere snelheid krijgen, zodat ze de huidcellen makkelijk kunnen losslijpen. Het vervelende is nu, dat alle kristallen zich door dat kleine gaatje moeten persen. Nu is die nozzle wel van zeer hard materiaal gemaakt, maar dat slijt toch ook. Het gaatje wordt langzaam groter. En wat gebeurt er dan? Denk maar aan de tuinslang, die je minder ver dichtknijpt: de straal kristallen wordt dikker, maar krijgt ook minder kracht. Nu gaat dat uitslijpen van dat gaatje langzaam, dus heb je dat niet zo snel in de gaten. Wat je merkt, is dat er wat minder huidcellen worden afgeslepen. In het begin is dat nog makkelijk te compenseren, daar het apparaat iets sterker te zetten. Maar na verloop van tijd lukt dat ook niet meer. Het resultaat is dan, dat je apparaat steeds meer kristallen gaat gebruiken en het behandelresultaat lang niet meer zo goed is als toen het apparaat nieuw was. Dit effect treedt niet alleen op bij het Bentlon apparaat, maar bij alle microdermabrasie apparaten die met kristallen werken! De snelheid waarmee dat gaatje in die nozzle groter wordt hangt uiteraard samen met de tijd dat een apparaat is gebruikt, maar ook van de kwaliteit van het materiaal van de nozzle.Bij een gebruik van 2 uur per dag loopt dat uiteen van enkele maanden tot maximaal een jaar. Zoals je waarschijnlijk weet, geef ik microdermabrasie expert trainingen. Tijdens zo´n trainingsdag wordt ongeveer 5 uur continu met het apparaat gewerkt. Ik vervang de nozzle dan ook elke 2 maanden! Bij sommige merken krijg je een naald bij het apparaat, die net niet in het gaatje van de nozzle past wanneer die nieuw is. Zodra de naald wel in het gaatje past, is het gaatje te groot en moet je de nozzle vervangen. Daarna spuit het apparaat weer alsof hij nieuw is en het kristalverbruik is weer laag. Nu begrijp je misschien waarom ik vroeg hoe oud je apparaat was. Het lijkt me vrij zeker, dat in die twee jaar de nozzle nog nooit is vervangen. Het gaatje is inmiddels veel te groot, waardoor je zo´n idioot hoog kristal verbruik hebt. De remedie is simpel: even met Dancohr bellen voor een nieuwe nozzle… Het is weer een onwijs lang verhaal geworden, maar ik hoop dat iedereen die met een microdermabrasie apparaat werkt en een probleem heeft met teruglopende behandelresultaten en/of een hoog kristalverbruik, nu weet waardoor dat komt!

groeten aan ieder, Willem Bos

• Severina

Pee, waar woon je ongeveer???

• d

Hoi,

Effe kort.

Je kunt het beste de kristallen mengen van dancohr (fijne en grove ).

Ook is elk kopje wat je erop zet goed voor 50 min behandeltijd.

Ik heb laatst ook problemen gehad en mijn apparaat opgestuurd het is gemaakt ! en nu doet ie het weer als nieur ( heb hem nu rond 6 jaar )

Succes

• Pee*

Utrecht

• Pee*

Volgens mij hebben wij al prive gemaild!

• Pee*

Ik heb u een privebericht gestuurd!

Bedankt voor uw uitgebreide antwoord, maar had nog wat vragen vandaar prive.