Alweer afgemeld..ziek...hoe doen jullie dat?

  • schoonh

    Ik heb een aantal klanten (2 a 3) die afbellen op de dag dat ze de afspraak hebben staan dat ze ziek zijn.

    Nu heb ik de regel 48 uur voor aanvang afmelden anders wordt het in rekening gebracht maar dit geldt natuurlijk niet bij ziekte of overmacht.

    Nu hebben ze dit al een paar keer gehad dat ze dan ziek zijn op de dag en dit dan afzeggen.

    Heb m'n agenda echt heel vol zitten maar binnen een paar uurtjes krijg je het meestal niet meer opgevuld.

    Ze bellen af en spreken dan in dat ze nog wel bellen voor een afspraak.

    Hoe doen jullie dit? kost je toch geld zo want je had iemand anders kunnen inplannen.

  • Liesje72

    Ik zou het dan toch in rekening brengen. Zeker na een derde keer. Pikken ze dit niet dan ben je gelijk van hun af en hoef je niet meer op hun te wachten. Zulke klanten ben je liever kwijt dan rijk.

  • Pam

    Hi liesje72. hoe stel je dan de rekening op?

    gr Pam.

  • Liesje72

    Niet nagekomen afspraak - 50% van de behandelprijs ……..

    Het staat al aangegeven zegt de to dus ze weten ervan.

  • schoonh

    Reken je dit ook bij ziekte?? dit is toch overmacht??

    Als je zelf ziek bent wat krijgt de klant dan van jou??

    (ik ben gelukkig zelden ziek)

    maar heb bedacht het net zo te doen zoals ik het moet doen als ik zelf ziek ben.

    Het eerst volgende plaatsje wat beschikbaar is inplannen…nu dus ook gedaan.

    Als het te gek wordt ga ik idd ook rekeningen schrijven

  • heidje

    ZIEK is ziek… overmacht,,, maar inderdaad WAT als het in korte tijd meerdere keren bij dezelfde klant gebeurd??

    Nou .. ik had dat laatst.. ik dacht,,, ga niet over die 50% beginnen ,maar vertel wel dat ik het heel vervelend vind dat ze iedere keer op het laatste moment afzegt.Toch iedere keer weer een lange behandeling van 1.45min.

    Wat denk je??? Ze wordt zo boos ,,, ze voelde haar aangevallen en als ik zo tegen alle klanten deed dan hiel ik niemand meer over!!

    Ik besefte daarna pas dat ik iedere keer wanneer ZIJ in mijn agenda stond dacht van,,, he ze heeft nog niet afgebeld…

    En als je dat bij 1 klant heb van de 300 wil dat natuurlijk wel wat zeggen.

    Klant kwijt,,, doet TOCH zeer op deze manier ondanks dat we makkelijk kunnen zeggen dat we deze beter kwijt dan rijk zijn.

    Het zijn vaak dezelfde…. die haal je er wel uit…

  • Bizzy

    Ik hou het heel simpel, voor mezelf en mijn klanten.

    Mijn regel is: te laat annuleren/verzetten = de afspraak betalen.

    Mijn ongeschreven regel is: als iemand de eerste keer ziek is reken ik dat niet.

    De tweede keer reken ik wel. Elke andere reden dan ziek reken ik wel.

    Ik ga niet hun ziek zijn betalen.

    Ik had vanmorgen iemand die 3 kwartier van tevoren ziek afbelde voor de afspraak van 12.30 uur. Rijkelijk laat, maar kan gebeuren natuurlijk.

    Ik heb in haar klanthistorie gekeken en gezien dat ze nog nooit eerder zo laat heeft afgebeld. We hebben een nieuwe afspraak gemaakt en als ze dan komt vertel ik haar dat ik deze keer niet in rekening breng, maar vanaf de volgende keer wel.

    Vergeet niet dat als je een goed gevulde salon hebt, je op jaarbasis heel wat inkomsten mist als je van iedereen die niet komt wegens ziekte of overmacht niet kan komen. Je betaalt als het ware het ziek zijn van die klanten. En wie betaalt er als jij ziek bent??? Niemand.

    Waarbij je natuurlijk altijd de vrijheid van handelen hebt om zelf te bepalen wat jij wel/.niet overmacht vindt.

    Ik hou mezelf altijd voor: als klanten niet tijdig afbellen en dat niet hoeven te betalen, betaal IK hun afspraak. En dat is niet de bedoeling.

    Zo belde er een klant af om 8.30 uur, dat hij niet kon komen om 10 uur want de baas had gevraagd te werken. Dus ik zei: het is jammer dat u niet kunt komen, want de afspraak moet helaas wel betaald worden. Als ze dan sputteren zeg ik: of uw baas moet mijn afspraak betalen, dat is ook prima :-) En dan snappen ze het wel.

    Feit is dat je ondernemer bent, met natuurlijk een hart op de juiste plaats.

    Dus je bepaalt voor je zelf wat je binnen die grenzen van wel/niet vindt kunnen.

    Zelf vind ik het een heel rustig gevoel dat mijn voorwaarden heel kort en bondig zijn hieromtrent. Je kunt er altijd op terugvallen.

    En alles wat je daarbuiten wilt afspreken is dan je eigen keuze.

    Succes!

  • Natural and basic

    Ja ziek is ziek, dat vind ik ook. Ik had het laatst ook, ik had alles klaar staan, en kon het later dan gebruiken op mijn mannetje..>:D<.(hij blij), maar ja stel jezelf voor als je ziek bent, en je belt de kapper af, of de tandarts. De mijne rekent er niets voor. Tenzij het al de derde keer is. En dan moest ik alleen de tandarts betalen. De kapper rekent mij niets als ik na de 3e keer afbel.

    Mijn vorige werkgever rekent het af met de volgende afspraak van de klant, of het nou 1 keer afbellen was, of de 5e keer. MIjn andere werkgever deed het niet. Laat maar zei ze, want dan ben ik die klant kwijt. Tja..het is maar hoe je het zelf zou vinden.

    Als het steeds bij dezelfde klant is, dan weet je het al. Toch??

    Ik heb het zelf nu 1 keer gehad bij mijn shs, in 8 jaar ben ik haar een keer vergeten…STRANGE, ja dat zeker!! Ze heeft me niets berekent.

    groetjes van LuNa

  • nikki

    beste bizzy,

    ik vind ook te laat afbellen is betalen.

    maar wat als die klant dan alsnog niet betaald en ook niet meer terug komt?

    ik heb voordat ik als shs begon een winkel gehad en een soort gelijke situatie.

    hierna heb ik een nota nagestuurd en alsnog heeft mevrouw niet betaald.

    heb er zelfs een incassoburo op afgestuurd en alsnog niet willen betalen, hierna kon ik alleen nog naar de rechter stappen maar dan moet je wel eerst 800 euro proceskosten voorschieten. nou ik heb het toen maar afgeblazen.

    dus ook ik vind het nogsteeds een moeilijk item.

    en wat doe je als je zelf ziek word? krijgen je klanten toch ook geen tegoedbon of zoiets?

    hoe pak jij dat dan aan?

    gtr

    nikki

  • Bizzy

    Als eigen ondernemer werk je vaak gewoon door. Tenminste…. ik bel echt niet makkelijk af. Ga door tot ik echt niet meer kan. Het is mijn inkomen.

    En als je een groot klantenbestand hebt zoals ik , dan heb je veel klanten die ziek melden. Dat is gewoon niet allemaal door mij te betalen. Want dat is het gewoon. Ik betaal hun ziekzijn, omdat ik de stoel echt niet meer gevuld krijg op dat laatste moment. Vandaar ook dat ik 48 uur vantevoren hanteer. Ziek/overmacht.. maakt niet uit. Dat is het uitgangspunt.

    En omdat ik al een drempel heb opgeworpen door de regel te hanteren dat er ALTIJD betaald moet worden als er niet tijdig wordt afgebeld, houden mensen zich daar best goed aan. En dan bepaal ik zelf of ik iets door de vingers zie als ik de reden hoor.

    Maar als je bij voorbaat al aangeeft dat ziekte/overmacht niet betaald hoeft te worden, wat denk je dan dat klanten gaan doen? Natuurlijk… misbruik van maken.

    Ik heb weleens facturen moeten laten incasseren. Gelukkig is het nooit zover gekomen dat het een rechtzaak moest worden, dus daar kan ik helaas niets over zeggen.

    Klinkt misschien best hard wat ik zeg, maar ik ben onderneemster en bekijk het veelal zakelijk. Maar ik probeer het menselijke niet te verliezen. Ik heb veel lezingen over dit onderwerp gevolgd en 1 ding is me goed bijgebleven: Denk nooit voor de klant, maar voor jezelf.

    Als ik zelf onverhoopt door ziekte afbel geef ik in principe geen vergoeding. Een klant heeft er geen derving van inkomsten door.

    Wat ik weleens heb gedaan : toen ik 's morgens van de trap af was gevallen stond er al een klant voor de deur die ik dus niet kon helpen. En ook degene erna kwam voor niets omdat ik die niet meer kon bereiken. Die heb ik toen beide een tube handcreme cadeau gedaan omdat ze voor niets aan de deur stonden. De klanten daarna heb ik gewoon afgebeld en een nieuwe afspraak gemaakt zonder cadeautje.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.