Ik hou het heel simpel, voor mezelf en mijn klanten.
Mijn regel is: te laat annuleren/verzetten = de afspraak betalen.
Mijn ongeschreven regel is: als iemand de eerste keer ziek is reken ik dat niet.
De tweede keer reken ik wel. Elke andere reden dan ziek reken ik wel.
Ik ga niet hun ziek zijn betalen.
Ik had vanmorgen iemand die 3 kwartier van tevoren ziek afbelde voor de afspraak van 12.30 uur. Rijkelijk laat, maar kan gebeuren natuurlijk.
Ik heb in haar klanthistorie gekeken en gezien dat ze nog nooit eerder zo laat heeft afgebeld. We hebben een nieuwe afspraak gemaakt en als ze dan komt vertel ik haar dat ik deze keer niet in rekening breng, maar vanaf de volgende keer wel.
Vergeet niet dat als je een goed gevulde salon hebt, je op jaarbasis heel wat inkomsten mist als je van iedereen die niet komt wegens ziekte of overmacht niet kan komen. Je betaalt als het ware het ziek zijn van die klanten. En wie betaalt er als jij ziek bent??? Niemand.
Waarbij je natuurlijk altijd de vrijheid van handelen hebt om zelf te bepalen wat jij wel/.niet overmacht vindt.
Ik hou mezelf altijd voor: als klanten niet tijdig afbellen en dat niet hoeven te betalen, betaal IK hun afspraak. En dat is niet de bedoeling.
Zo belde er een klant af om 8.30 uur, dat hij niet kon komen om 10 uur want de baas had gevraagd te werken. Dus ik zei: het is jammer dat u niet kunt komen, want de afspraak moet helaas wel betaald worden. Als ze dan sputteren zeg ik: of uw baas moet mijn afspraak betalen, dat is ook prima :-) En dan snappen ze het wel.
Feit is dat je ondernemer bent, met natuurlijk een hart op de juiste plaats.
Dus je bepaalt voor je zelf wat je binnen die grenzen van wel/niet vindt kunnen.
Zelf vind ik het een heel rustig gevoel dat mijn voorwaarden heel kort en bondig zijn hieromtrent. Je kunt er altijd op terugvallen.
En alles wat je daarbuiten wilt afspreken is dan je eigen keuze.
Succes!