UV licht Vapozone

• F

Hallo allemaal,

ik heb een 2de hands vapozone gekocht,maar weet niet zeker of de ozon het doet.Ik ruik iig geen verschil als ik de ozonknop aanzet en zie ook geen uv licht bij de sproeikop branden.

De verkoopster zegt dat de ozon het wel doet en dat je dus geen uv licht hoeft te zien,maar klopt dit wel?

Tot nu toe heb ik bij alle vapo's MET ozonfunctie wel degelijk licht gezien in de sproeikop!

Misschien dat de heer Bos mijn vraag zou kunnen beantwoorden:S

Gr.

F

• Willem Bos

Hallo F,

Er zijn vapozones waarbij je het UV licht niet ziet, bijvoorbeeld de mikovap van Mikos. Maar het is heel simpel om te zien of de ozonfunctie wel of niet werkt. Zet het apparaat aan, en wacht totdat er damp uitkomt. Die kun je moeilijk zien, hou desnoods een zwarte handdoek achter de dampstraal. Zet dan de ozonfunctie aan. Binnen 30 seconden moet de maar net zichtbare dampstraal veranderen in een dikke witte nevel.

Is dat niet het geval. dan is de ozonfunctie defect. Is het een merk van een bekende leverencier dan kan de vap vaak worden gerepareerd. Er moet dan meestal een nieuwe ozonbrander (UV lamp) in. Voor veel goedkopere (chinese) apparaten zijn meestal geen onderdelen leverbaar. Aan een vapozone zonder ozonfunctie heb je niet zo veel. Je kunt dan net zo goed een koeldamp apparaat of warme natte kompresdoeken gebruiken. Wil je daar meer over weten lees dan de serie over Vapozones in Estheticienne. Het eerste deel staat in het nummer dat afgelopen week is uitgekomen, er volgen nog twee delen waarin alles over ozon en of dat nu wel of niet gevaarlijk is.

Succes, willem Bos