Klant weigeren

• Els

Hallo Collega's,

Ik stoor me al een hele tijd aan een klant. Ze waant zich meer dan mijn andere klanten.

Nu moest ik laatst haar afspraak verplaatsen voor de begrafenis van mijn oma en zij begon te klagen dat ze op het andere tijdstip dat ik voor haar kon vrijmaken, vroeg moest opstaan.

Nu ben ik haar dus liever kwijt dan rijk. Ik zit er al een hele week mee in mijn maag. Hoe zouden jullie dit aanpakken of hebben jullie al ooit eens een klant geweigerd om zulke reden?

• Original Dobbie

Gewoon zeggen, heb ik ook gedaan.

Als deze klant langs komt voor een behandeling en ze begint vervelend te doen, zeggen dat je hier geen zin in heb.

Of als ze bij de afspraak maken al raar doet, zeggen dat je de klik niet voelt en het fijner vind dat ze iemand anders zoekt die haar beter begrijpt.

Ik heb in het begin van mijn bedrijf gezegt " als ik het niet leuk vindt om te doen of de klant ligt me echt niet dan doe ik het niet.

Het is dus al eens gebeurt dat ik iemand uit de stoel gezet heb, wegens bemoeizucht naar mijn gezin. Ik voelde me al een tijd gestalkt.

Toen ze begon te liegen over een afspraak die ze op het laaste moment had afgezegt was het klaar voor me, ik zit op een klein dorp en heb haar gezien dus ze viel door de mand.

En slechte referenties, als mensen willen weten hoe het zit dan vragen ze me het maar, tis geen geheim.

Even doorbijten.

• *cloe*

Sory meid, maar het eerste vrije plekje in mijn agenda is pas over 12 weken. Bel me tegen die tijd nog eens……..

• pessy

ook ik heb last van en vervelende klant, zij betaald mij stee vast € 2,00 te weinig voor epileren, onder het mom van ik heb toch maar kleine wenkbrauwen.

En donderdag is ze weer geweest en toen dacht ik ga er wat van zeggen, maar het is een vage kennis van mijn moeder en dat blijft toch moeilijk en dus weer te weinig ontvangen.

Maar ik zit ook niet op negatieve reclame te wachten.

Je bent dus niet de enige:X

• Original Dobbie

Dan gooi je de prijs voor epileren bij haar toch 2 euro de lucht in ;)

Je kan altijd als argument geven bij jou klant met de kleine wenkbrauwen, dat een kapper ook gewoon het volle bedrag rekend, of je nu drie haren hebt of een volle bos haar.

De eerst volgende keer dat ze niet volledig betaald, neem je gelijk afscheid, eens kijken of ze dit bij een ander voor elkaar krijgt.

Beetje voor jou je prijs gaan bepalen, je sta niet op de markt.

Mijn lerares van de pedicure vertelde ons dat ze wel eens klanten had die voor een nagel knippen langs kwamen want die andere negen kregen ze zelf wel geknipt.

Maar voor die ene nagel moet je wel alles uit de kast trekken qua voorbereiding dus gewoon betalen.

En familie en kennissen moeten zich net zo goed gedragen als ieder ander, en bij mij betalen ze ook volledig geen gezeik.

Maar ik ben nogal direkt (tja) en mijn klanten weten dat ik eerlijk ben en geen blad voor de mond neem, het moet wel in je aard liggen.

Gewoon doen!

• Els

Ik heb al verschillende scenario's afgespeeld in mijn hoofd hoe ik het haar ga zeggen.:S Morgen komt ze voor haar behandeling. Ze zit dus 2 uur bij me in de zetel. Nadat ik ontvangen heb ga ik (hoop dat ik de ballen aan mijn lijf vind deze keer) haar vriendelijk verzoeken een ander instituut te zoeken.

Bedankt voor de tips! En Pessy, laat je niet doen he meid

• miepie76

Laat je ons morgen nog weten hoe het is afgelopen en hoe jouw cliente het heeft opgepakt?

Ben zeer benieuwd.

Succes morgen !!!

• Els

Doe ik zeker. Dank je wel :)

• Marie

Vervelend zeg. Ik heb het ook wel eens gehad met iemand die er van uit ging dat mijn salon alleen om haar draaide.

Ik heb het toen omgedraaid en er haar probleem van gemaakt.

Ik zei: ik heb het idee dat u niet helemaal tevreden bent met de behandeling die ik geef en de werkwijze die ik hanteer.

Misschien vindt u het fijner om eens een afspraak bij één van mijn collega's te maken. Daar stoot u mij echt niet mee voor het hoofd. >:D<

Haha, ze keek even raar en kwam toen met allerlei excuses dat ze de behandelingen hartstikke fijn vindt en dat ze niet bij me weg wilde.

En dat ze heel tevreden was.

Ze is nog steeds klant bij me en ik heb nooit meer problemen met haar gehad.

Het is gewoon heel belangrijk om netjes te blijven en te laten merken dat je er alles aan doet om het je klant naar de zin te maken. Er zijn altijd mensen die kijken hoever ze kunnen gaan. Vaak zijn dit mensen die met meerdere mensen/bedrijven ‘problemen’ hebben. Die hebben vaak al meerdere salons bezocht. En dit vertellen ze ook maar al te graag aan je. Laat je hier niet door intimideren. Want vaak zijn ze ergens anders ook al de laan uitgestuurd. Dus je kunt gerust eerlijk tegen ze zijn.

V.w.b. familie, vrienden en kennissen, Juist zij zouden jou je geld moeten gunnen.

Ook heb ik ooit een klant gehad waar ik zelf afscheid van heb genomen. Ook een zogenaamde vage kennis die dacht dat ze de behandeling wel voor niks zou krijgen.

Ze is dus niet voor niks een vage kennis. Daar heb je helemaal niks aan.

Maar waar m'n oren écht van gaan klapperen is dat een klant zelf bepaald om even 2 euro minder te betalen. Die kwam er bij mij dus al helemaal nooit meer in!

Weg ermee, met dat soort figuren. Wat verschrikkelijk onbeschoft zeg.

Maar goed, ik ben ook nogal direct. ;-)

Succes morgen!

• Lyn41

Je hoeft niet zo zeer de klant te weigeren, maar je kunt haar wel duidelijk zeggen dat jij ook een agenda hebt met meerdere afspraken en klanten.

Als deze klant niet vroeg op wil staan, geef je haar netjes te kennen dat er geen andere mogelijkheid is op korte termijn en dat je hier nóg extra je best voor doet om tijd te maken.

Is zij niet tevreden met jou antwoord/voorstel, dan ga je geen discussie aan en biedt geen alternatief.

Heb je meer redenen dat je haar liever niet meer terug ziet?