Er schijnt anders een rechtzaak te zijn geweest ,van een shs of pedicure daar wil ik even afwezen, betreffende dit onderwerp qua eigen opgang en toilet en die heeft ze gewonnen en heeft dus een precedent gesteld.
Nu zit ik in een huurhuis en die eigen opgang enz geldt alleen voor eigen woning, bij mij wordt er op afgeschreven door mijn financieel adviseur.
De totale oppervlakte minus de ruimte uitgerekend en dit persentage is wat we opgeven als zijnde huur.
Ik zal even zoeken naar dit artikel.
Groetjes.
Intussen gevonden was een ZZPer.
Toelichting kosten huurwoning aftrekbaar
Een ondernemer of ZZPer met een huurwoning kan een behoorlijke aftrekpost ten laste van de winst brengen. Volgens de rechtbank Arnhem mag een deel van de huur (deel van het huurhuis dat ten behoeve van de onderneming wordt gebruikt) ten laste van de winst worden gebracht. Ook de hieraan gekoppelde kosten mogen ten laste van de winst worden gebracht.
Werkkamer en belastingen
1.De praktijk maakt een onderverdeling voor de werkruimte, de volgende mogelijkheden bestaan:
2.Zelfstandige werkkamer in prive woning: kosten aftrekbaar mits zelfstandige ruimte en de ondernemer aan inkomenscriteria voldoet
3.Niet zelfstandige werkkamer in prive woning: kosten aftrekbaar tot ten hoogste het bedrag dat in box 3 in aanmerking wordt genomen voor de werkkamer. Kosten aftrekbaar tot het evenredige deel van de huurprijs
4.Werkkamer van de onderneming: alle kosten aftrekbaar en correctie voor het deel dat prive wordt gebruikt (correctie op basis van hoger percentage van het huurwaardeforfait).
Rechter en werkkamer
In deze zaak gebruikte een ZZPer ongeveer 25% van de huurwoning voor zijn bedrijf. Er werd dus ook 25% van de kosten in mindering gebracht op de winst. De belastingdienst was het hier niet mee eens omdat de zelfstandigheid van de bedrijfsruimte (eigen toilet en ingang) ontbrak. De rechter was het met de inspecteur eens edochstelde ook dat het huurrecht van de woning tot het ondernemingsvermogen kanworden gerekend. De volledige huur was aftrekbaar van de winst en er moest een correctie worden aangegeven voor het prive gebruik (zijnde 1,45% van de WOZ waarde).
In een uitspraak van het Gerechtshof Den Bosch uit 2007 is door het Gerechtshof vastgesteld dat huurders en eigenaren gelijk moeten worden behandeld. Tegen de uitspraak is cassatie ingesteld door de staatssecretaris, de Hoge Raad heeft in een niet gepubliceerde uitspraak (26 juni 2009), het cassatie beroep ongegrond verklaard.