spetters

  • mees

    Ik heb een vapozone apparaat dat soms begint te sputteren en vervolgen komen er dan spetters uit.

    Dit is natuurlijk heel vervelend zeker omdat het water heet is en ik geen brandplekjes bij mijn klanten wil veroorzaken.

    Heeft iemand een idee hoe dit komt of hoe ik dat kan voorkomen.

    groetjes

  • wilma

    waarschijnlijk kalkaanslag of een goedkoop ding. Ik raad je aan deze vapo direct weg te gooien. LEVENSGEVAARLIJK

  • Nicole

    Misschien ligt het aan de ringen die er vooraan inzitten. Zijn die waarschijnlijk op. Die kun je zo vervangen.

    Groetjes Nicole, Helmond

  • LaRosa29S2

    Was bij mijn apparaat ook het geval. Binnenin was er iets kapot.

    Gemaakt en doet het weer!

  • Beauty Alana

    Het kan ook zijn dat je er te veel water in doet.

    Dan wil dat ook nog wel eens gebeuren!

    Groetjes

  • Willem Bos

    Hallo Mees,

    Is het een nieuw apparaat, dat vanaf het begin af aan spettert, volg dan het gegeven advies op en gooi het weg of breng het terug naar de leverancier met het verzoek een goed werkend apparaat te leveren, want spetteren mag echt niet. Is het spetteren echter in de loop van de jaren ontstaan, dan komt dat meestal door kalkaanslag in het spuitmindje van het buisje, dat in de kop van het apparaat zit. Reden is vaak, dat er gewoon kraanwater is gebruikt om de vap te vullen, in plaats van gedeminiraliseerd water. Gebruik dat laatste altijd. Flessen van 1 liter kosten een tiental eurocent bij het kruidvat en Jerrycans met 5 liter kosten ca 2,5 euro bij de Makro. Je kunt de kalkaanslag soms weg krijgen door in het water van de vap een zakje ontkalker voor koffiemachines op te lossen en dan het vat leeg te stomen. Soms moet dat wel 2 of 3 keer. Daarna zeker 3 x schoonstomen met gedeminiraliseerd water. Doe dat ontkalken trouwens op een balcon of buiten, desnoods voor een open raam. Het zure water is niet fijn in je salon en zeker niet om in te ademen. Deze tip en meer wetenswaardigheden over vapozones staan in een twee-delig artikel dat ik voor het blad Estheticienne heb geschreven. Het eerste deel verschijnt in het komende nummer, over een dag of 10. Succes en groeten van Willem Bos.

  • mees

    hey nicole,wat voor ringen bedoel je? en waar of door wie laten jullie deze apparaten maken?

    groetjes

  • Tamara1972

    Azijn voor ontkalken gaat ook goed en is minder duur. en wat vriendelijker.

    wel een keer of 3 na-stomen ivm de lucht!.

    Je kan er ook gewoon mee stoppen. ik werk al jaren zonder vap. maar goed ik heb dan ook weer een prettige peeling/lysing in huis. Kijk even naar je merk of dat kan.

    gr Tamara….

    ps willem…..wat een helder en duidelijk stuk over de fruitzuren.

    vond het echte info….ipv leveransiers info.

  • Willem Bos

    Dank je wel Tamara 1972 voor het compliment.Ik doe mijn best om wat nuttige informatie in de bladen te zetten. Wat betreft het spetteren: Azijn is prima voor normaal ontkalken. Maar wanneer het mondstukje zo is verkalkt, dat de vap gaat spetteren, krijg je dat met azijn vrijwel nooit helemaal weg, vandaar dat ik een sterker middel adviseerde. Er staan inderdaad heel wat Vapozones ongebruikt in een hoekje. Dat heeft soms ook te maken met de onbekendheid van het voordeel van een vap ten opzichte van andere huidbevochtigings- en verwekingssystemen. Daarom ben ik benieuwd of je na het lezen van de beide delen van mijn artikel over de vapozone ( het eerste deel verschijnt volgende week in Estheticienne), je vap weer in gebruik zult nemen….Groeten, Willem Bos

  • Tamara1972

    Willem,

    Ik kijk naar je stuk uit!

    Ik laat weten hoe ik er dan over denk.

    groetjes

    Tamara