Voor het eerst sinds lange tijd vond ik het weer eens tijd om de beurs te bezoeken.
Gewoon om te kijken wat voor nieuws er op de markt is, enz.
Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd, want ik werd bijna groen en geel van ergernis. De grote merken stonden weer voorin en mochten hun stand inrichten zoals zij dit wilden.
Hiervoor moeten ze grof betalen in de vorm van 'Gouden sponsor, of Silver Sponsor. De plekken voor volgend jaar zijn al gereserveerd/betaald.
Een andere of nieuwe importeur komt hier niet tussen en wordt op een willekeurige plek gepropt, waar nog ergens plek is, of je moet vriendjes zijn met de organisatie. Nu is dit al jaren zo, maar ik ken de beurs ook van vroeger. Iedereen was vriendelijk, met een collega gevoel. Dit is nauwelijks meer te herkennen.
Groen en geel werd ik bij de Clean en Easy stand! Vanwege de korting (10%) werdt er maar liefst aan 6 of 7 kassa's grof verkocht! Nu had ik een nieuwe set nodig, maar vroeg ook wat de verschillen waren m.b.t. tot verschillende soorten hars. Geen van de jongedames kon mij dit vertellen, waarop ik vroeg wie mijn vraag wel kon beantwoorden. Kreeg vervolgens te horen; "ik heb echt geen verstand van de hars en zo, ik ben ook maar ingehuurd voor een paar dagen'.
De zogenaamde korting was overigens ook gewoon via de site te verkrijgen….
Hoe verder ik liep, hoe meer ik het gevoel kreeg dat ik op de Zwarte Markt in Beverwijk liep…. Cash and Carry… 3 halen, 2 betalen, enz
Het leek wel een kermis!!!!
Rijen voor kassa's, maar nauwelijks mensen die je oprecht te woord wilden staan.
Ik ging op maandag omdat het dan vaak minder druk is, maar men was moe van de twee voorgaande dagen> En natuurlijk van de drank van het Beauty-Award gala op zondagavond, wat door meerdere exposanten werdt bevestigd…
Eén heer zei nog; “Ik ben die scholieren zó zat!” Heb hem nog een snauw gegeven dat die scholieren wel zijn toekomst zijn!
Het merendeel van de standhouders was ook moe, dus rond 15.30 uur begonnen velen al met inpakken en keken de bezoekers niet meer aan.
(kun je je voorstellen als wij dit zouden doen bij onze klanten omdat we moe zijn?????)
Megapoint had de leuke rode tassen en kortingsbonnen, maar bij nadere informatievragen wist niemand iets te vertellen over de apparatuur en werking.
De dame die er wel wat van wist, die was er niet, ik moest maar naar de showroom komen?
Ik had een afspraak met MB, maar toen ik kwam was deze meneer er nog steeds niet. Antwoord; ; “Ik weet niet waar hij is, heb hem de hele dag nauwelijks gezien”
En dan de stands met directe verkoop, shoppen met mandjes, rijenlang voor de kassa, pakken wat je pakken kan.
(Loop ik op de huishoudbeurs of zo?)
Gelukkig ben ik ook een aantal goede standhouders tegen gekomen.
Comfort Zone had een erg mooie stand, onderscheidend van de rest.
Ze hadden alle tijd, waren niet aan het inpakken en genoten samen met belangstellenden en elkaar van een glaasje prosecco en een hapje. Heerlijke muziek aan, geurkaarsjes en na 3 drukke dagen hadden ze nog een glimlach, complimenten! Leuk gesprek gehad, ze hebben overigens mega-mooie producten met heerlijke geuren en behandelwijzes. Je kreeg het gevoel alsof je op zondagmiddag op Bloemendaal zat!
Verder vond ik Fox Cosmetics erg goed. Een kleine stand, maar de dame achter dit mooie merk is zó gedreven dat je er blij van wordt!
Onderscheidend van de rest, schitterend mooi en aparte werkstoffen, alsof je je waant in een sprookje, net als de producten. Bladgoud, belevenissen op en top!
Op de valreep, sluiten om 17.00 is echt te vroeg, nog een bezoek gebracht aan Skinnovators met het nieuwe merk emerginC.
Mooie lijn en werkstoffen, je ziet het ook echt!
Ook deze mensen zijn zó vriendelijk en staan volledig achter hun producten. Het leuke is dat ze niet willen/hoeven te zijn/worden als de grote merken, ze willen zich onderscheiden en aandacht houden voor hun depositairs. Of het nu een kleine of grote salon is. Van dit soort mensen wordt je echt vrolijk!
Wat de meeste grote commerciele merken betreft, is heb hier een eigen mening over….
Dure stands, geen euro wordt bespaard op het voorkomen. Ze hebben wel gelijk, want het grote deel trok naar deze stands. Maar het werdt met grote arrogantie en veel uiterlijk vertoon gedaan.
Ik draai al een aantal jaren mee en van veel impoteurs krijg ik te horen; “Van ons hoeft het niet meer op deze manier, waar is het gevoel van vroeger?” en hebben zich terug getrokken.
Moet zeggen dat ze gelijk hebben, op de bovengenoemde leveranciers na.
Het lijkt wel een Libelle-beurs, waar aandacht, kennis en oprechte interesse ver te zoeken is.
Onze klanten krijgen dit toch ook van ons?,
Ik ben van mening dat het merendeel van de standhouders óns ook zo moet zien / behandelen!
Op de genoemde merken/leveranciers na, vond ik dat het merendeel nog een lesje in ethiek en omgang moet krijgen! Heb natuurlijk niet alle stands bezocht, maar wel veel ergernissen gehoord van anderen die dit ook vonden.
Omdat ik iets ouder ben, werd ik enigzins te woord gestaan, maar scholieren keken ze veelal niet eens aan.
Terwijl ik dit schrijf, gaan mijn nekharen nog overeind staan!