Ik heb jaren met Laksmi gewerkt, als uitbreiding naast mijn 2 andere merken (een basis en een exclusiever merk)
De producten en behandelswijzen gaan verder dan een ‘gewone’ natuurlijke producten/merken.
Het is erg leuk, maar je moet zélf ook zo leven en denken, want Ayurvedisch is ook een levensstijl, niet alleen een behandeling.
Je clienten behandel je volgens elementen/types, die je o.a. vaststelt naar hun karakter en uiterlijke kenmerken. Je moet ook echt de tijd nemen om vast te stellen welke dominantie er bij iemand overheerst.
Soms kan dit ook een combinatie zijn. (ik ben bijv. Vata-type, met kenmerken van een Pitta)
Bedenkt wel goed dat je (zeker als startende) een risico neemt om alleen Lasksmi te gaan werken.
Je hebt nog geen klantenkring, en dat is vaak één van de moeilijkste dingen als startente. Een klantenkring werven én behouden (!) met Lakshmi is nog moeilijker! De ‘gemiddelde’ Nederlander is niet overtuigt van ayurvedische behandelingen en producten. Ze komen meestal uit nieuwsgierigheid binnen, maar stappen vervolgens terug naar een ‘gewone’ behandeling.
Dit maakt het verkopen van je producten ook moeilijker.
Het kan ook vermoeiden zijn voor jezelf. Als jij een druk type bent en je behandeld een paar Kapha-type's achter elkaar, dan kun je hier erg onrustig van worden. Je kunt je niet geheel afsluiten van de geuren die ook op jou inwerken.
Mijn mening is dat je beter eerst kunt starten met een iets veiliger concept, maar wel onderscheidend is.
Er zijn ook merken die Oosterse invloeden hebben, zoals Phyto5, die ook met elementen werken; vitaal, energie, licht, zuiverheid, enz.
De behandeling en producten zijn toegankelijker voor je klanten. De ayurvedische olieen en/of massagetechnieken kun je ook toepassen bij dit merk.
Je kan dan na een tijd Laskhmi altijd nog toevoegen aan je salon, voor klanten die ‘verder’ willen. Je kan dan ook een behandeling combineren om klanten kennis te laten maken.
Het startpakket van Lakshmi is aantrekkelijk, maar wil je het goed doen, dan zul je meer moeten investeren, zoals de aanschaf van een speciale tent over je behandelstoel en overige benodigheden. De olie-behandeling (straaltjes hete olie op het gelaat) kan je stoel en salon vet maken, dus is tijdrovend.
Het is een mooi concept, maar er zitten, zeker voor een starter, nadelen aan.
Wat betreft het pakket voor je stoel e.d., het zijn prima stoelen en je hebt een jaar garantie. Je kunt altijd op een later moment investeren in een duurdere stoel als je goed opgestart bent.
Kijk zelf ook of jij er prettig in zit/ligt en neem ook een ouder iemand mee om dit te testen. Ik nam mijn moeder mee en een tante met rugklachten.
Je kunt ook informeren bij Bowie, zij hebben ook aantrekkelijke geprijsde start-aanbiedingen met goede stoelen. (volgens mij hadden ze ook een beursactie)
Succes!