Uurloon schoonheidsbranche

  • maaike

    als werkgever van eenkleine salon wil ik graag reageren. Ik begrijp dat 8,50 per uur erg laag klinkt. Echter als werkgever betaal je het dubbele dus zo,n 17 euro per uur. Bij ons kost een behandeling van anderhalf uur 49 euro. Dus dat kost 26 uur voor de werkgever. Daarbij moet je dan nog rekenen BTW,gas/licht, wassen handdoeken, verzekeringen, huur pand, gebruik materiaal wat er af gaat. Dus als ik er bruto een tientje aan overhoudt, is dat niet veel. Ik doe in onze salon dan ook een percentage van de verkoop wat de medewerkster er overheen krijgt. Qua loon kun je niet echt hoger dan 10 euro per uur geven helaas………..

  • Natasja37S14

    Maaike,

    Ok, prima, jij hebt een kleine salon, maar waar Cindy het over heeft is een grote sauna met meer dan 80 medewerkers, waarvan ongeveer 70 onder de 23!!!! En ik kan het weten, want ik heb daar ook gewerkt.

    Maar het is toch te gek dat je net als Cindy en ik het minimumloon krijgt als je resp. 41 en 37 bent!! Waarvoor hebben wij de opleiding gedaan? En de werkervaring telt gewoon helemaal niet meer mee. Het is overigens niet alleen bij deze sauna, ik zie het overal.

    En Pricilla, misschien kan je voorlopig beter gewoon bij de Appie Heijn gaan werken, ik denk dat je daar meer krijgt dan die 4 euro…..

  • akkelien

    De uurlonen bij schoonmaken liggen ong tussen de 10 a 12 euro per uur, wij hebben ook nog een dure opleiding gehad….het is triest!

    Groetjes Akkelien

  • marian

    @akkelien, ook daar schijnt het niet zo rooskleurig als jij het schildert……dit is een opmerking van de heer Droop van het FNV over het uurloon van schoonmakers.

    “Ze krijgen tien euro bruto per uur, dus wat hou je daarvan over? Zeven, acht euro misschien”, zegt Droop. “En er zijn pas reiskostenvergoedingen vanaf een flink aantal kilometers, maar niet binnen Utrecht of Amsterdam.” Ook de arbeidsomstandigheden baren hem zorgen, vooral die op kantoren. Een aantal uren per dag kan er niet schoon gemaakt worden omdat er dan te veel kantoorpersoneel is. Voor die uren worden de schoonmakers niet betaald. “Maar ze moeten wel in de buurt van het object blijven.”

    Ik denk dat velen in de komende jaren dit soort problemen onder ogen zullen mpoeten zien, hetzelfde zien we hier in Duitsland waarbij Oost of West zlefs nog een verschil uitmaakt.

    Wij krijgen hier steeds meer mini jobs van 400€, het uurloon voor Shs ligt gemiddeld bij 8,50 bruto en daarboven komen nog extraas. Dat kan tot een uurloon van 12,50 bruto oplopen.

    Maar als ik dan nog eens de salarissen van beginnende leraren of artsen zie weet ik niet of studie en betaling ook maar op enige wijze met elkaar verbonden zijn.

  • akkelien

    Hoi Marjan,

    Ik spreek over hoe het gaat in het noorden, daarvan weet ik dat de lonen zo hoog liggen, hoe het in Amsterdam en omstreken is weet ik niet, je zal waarschijlijk gelijk hebben.

    Fijne dag!:)