samen met iemand een salon beginnen, ervarigen/tips??

• J-tje

Hallo dames,

Ik zit er over te denken om samen met een vriendin/collega samen een salon te beginnen.

in eerste instantie zijn we dan ong. 3 dagen per week open en nog een paar avonden. Ligt ook aan hoe druk we het krijgen.

Zij werkt dan een x-aantal uren en ik dan ook.

Dit, omdat we er allebei nog een baan bij hebben en tevens heb ik nog een kindje thuis, ik wil niet al te veel weg zijn voor de kleine.

Als het wat gaat lopen, ga ik bij mijn huidige werkgever steeds wat minder werken en meer in de salon.

In eerste instantie hoeven we nog geen huur te betalen. Kunnen via via boven een pandje gaan werken dan.

Zijn er meer dames die samen iets zijn begonnen en hoe bevalt dit? Waar moet je om denken? Hoe verdeel je de inkomsten? De behandelingen die zij geeft, zijn voor haar en die ik doe, voor mij? Of ieder de helft? Dat lijkt me niet eerlijk, als zij meer werkt dan mij en we krijgen ieder de helft..

Alle tips zijn welkom!!!

• Mexy

Nou, echt zo gek… Ik zat net een tijdje te denken om met iemand te samen te beginnen die net als ik ook al een salon heeft. Hoe dat zou zijn en hoe dat moet.

En ik dacht zal eens zoeken hier, staat het gelijk voor me neus! Kan geen toeval zijn…

Omdat ik er net ook al over na zat te denken dacht ik eerder aan het te delen. Zo krijg je ook geen disscussies over hoe het zit of zat. Maar ja, als je het allebei goed bij houdt dan zou je het ook kunnen waar zij voor gewerkt heeft is voor haar en wat jij gewerkt heb voor jou.

Jullie hebben allebei nog geen salon? Ik zou het wel doen zo zie zo als je nog even geen huur hoeft te betalen.

Wat voor bedrijf zit er beneden dan? Hebben jullie een eigen ingang? Wat is mezelf afvraag mogen er 2 bedrijven in 1 pand zitten? Mag dan ook aan het pand reclame maken?

Maar wel leuk hoor, ik ben ook benieuwd of hier iemand is die het allemaal weet.

• J-tje

ohh dat is toevallig haha, heb jij al iemand met wie je het zou willen beginnen dan?

Ik doe de behandelingen aan huis op een slaapkamer, ingericht als salon en zij ook.

Om alleen iets te beginnen wordt denk ik toch lastig… wil toch aan de ene kant mijn vaste baan wel behouden, hooguit 2 dagen.. om dat nou direct te gaan opzeggen en 3 dagen in de salon vind ik een beetje link.

en stel ik raak straks weer eens zwanger dan is er dus iemand anders die gewoon de behandelingen doet..

en het is ook wel gezellig, we kunnen van elkaar leren etc. en evt. duobehandelingen op avond of op de zaterdag.

ik doe ook nagels, dus kan dat ook aanbieden.

Nou het pandje is op de bovenverdieping… beneden zit verder niet zo veel, ja er staat een drumstel en een barretje.. en pand is van mijn vader.

maar als we het officieel gaan doen dan kan er wel een trap buitenom komen dat je gelijk boven komt.. qua reclame weet ik niet hoe het zit. Maar waar ik nu werk (op kantoor) zitten er ook bedrijven bovenelkaar, en wij mogen geen reclamebord, hebben een sticker. Maar het ligt er maar net aan waar je in zit denk ik.

maar je moet alles goed afspreken denk ik, qua merk, prijzen, op 1 lijn gaan zitten… en misschien een soort contractje gaan opstellen..

• Dominique

Hallo J-tje,

Leuk idee om dat te gaan doen. Als ik jou was zou ik jullie plannen goed op een rijtje zetten en een (ondernemers)plan o.i.d. opstellen. Op de site van de kamer van koophandel en de ANBOS kun je ook heel wat informatie inwinnen. Maak goede afspraken. Ik zou de inkomsten en uitgaven e.d. naar rato verdelen, maar laat jullie daarover adviseren door een account/adviseur.

Heel veel succes!

Ik hoop dat je nog iets laat horen want ik ben wel benieuwd!

Groetjes,

Dominique

• Liesje72

Als je een salongericht boekhoudprogramma neemt zoals bijvoorbeeld Melissa, dan kun je heel eenvoudig registreren wie wat heeft omgezet. Maar het gaat natuurlijk niet alleen over de inkomsten, zeker ook over de uitgaven, wie betaalt wat?

Denk verder ook aan zaken als

arbeidsongeschiktheidsverzekering

kun je inspringen als de ander ziek is

wie doet wat betreffende inkoop, administratie, poetsen, telefoon, was, PR.

heeft ieder zijn eigen klanten of is het maar net wie er werkt die dag

Werk je straks in dezelfde cabine (om de beurt) of heb je ieder je eigen werkplek?

Het kan zeker heel leuk zijn, en inderdaad kun je veel van elkaar leren, maar je moet denk ik niet over een nacht ijs gaan. Zoals hierboven al genoemd, maak een bedrijfsplan en werk dit tot in detail uit zodat je beide ook van elkaar weet waar je aan toe bent. En zet zeker alles juridisch goed op papier. Kijk ook even na of het fiscaal niet gunstiger is om je vader toch al wel huur te betalen maar dat je dan in de toekomst een bepaalde periode tegen een lager tarief kunt huren.

Heel veel succes met het uitwerken van jullie plannen.

• ANouk

ik zou qua inkomsten uitgaven alsvolgt doen…je werkt samen als 1 bedrijf, dus alles gaat samen. Dan maak je een overzicht van de winst na alle kosten etc…en die verdeel je naar rato wat je gewert hebt. Eventueel kun je een bonussysteem afspreken voor verkoop…als de een meer verkoopt dan de ander…

Verder lijkt het me erg leuk. Bespreek alles wat in je opkomt en laat alles vastleggen wat jullie hebben afgesproken, je weet maar nooit….

• J-tje

bedankt voor de reacties. Er staan idd handige dingen bij waar we het dan zeker over moeten hebben ja, en zo'n programma is idd handig!

Dat van da huur had ik ook al bedacht, gewoon eerst niet te veel huur betalen, kan het altijd nog meer worden, want ja we nemen ook water en stroom af, dus helemaal niks is ook van de zotte dan.

We hebben dan wel ieder onze eigen werkplek, wil er misschien zo'n schermpje tussenzetten en nog een apart nagelhoekje maken.. en ik zet ook extensions dus dat is ook wel leuk erbij te doen.

nou laat het nog wel weten hoe en wat we gaan doen, heb er helemaal zin in!

• Daniel

Mijn zus heeft een hele leuk bedrijfje met een afslankmachine. Het werkt heel goed en ze heeft veel klanten. Nu is ze moeder geworden en wil ze er eigenlijk mee stoppen. Ik denk dat dit een hele leuke kans is voor een enthousiaste dame met zeer goede verdienmogelijkheden. Geen diploma's vereist, wel een korte cursus omtrent de werking van de machine. Mail me even bij interesse. Groeten

• Elke

Je kan ook afspreken dat ieder een percentage van elke behandeling in een potje doet voor de kosten van producten bvb. Het andere percentage is “loon”. Wie het meeste aan het werk is en dus het meeste producten verbruikt betaalt er ook het meeste aan maar verdient het meeste.

• joyce

Hallo,

Ik ben een paar jaar geleden samen met een vriendin een salon gestart.

Toen wij begonnen zijn wij alle kosten na gegaan wat er voor nodig was om een salon op poten te zetten.

Hierbij inclusief 3 mnd vaste lasten (bedrijfspand) inbegrepen.

Die totale kosten hebben wij toen 50-50 gedeelt, en zo doen wij dat ook met de inkomsten.

Het bedrijf is van ons samen, we werken evenveel, verdelen de klanten in de agenda zodat niet de een meer te doen heeft dan de ander.

Wij doen dus echt alles samen, en moet zeggen dat het voor ons prima werkt.

Ik denk dat als je niet alles 50-50 doet je op den duur wrijving kunt krijgen zo van ja hallo jij hebt meer klanten dan ik….

Denk er goed overna en dan komt het vast goed!

Groetjes Joyce