help!

• sava

hoi, wat leuk dat er toch zoveel mensen zijnmmet dezelfde vragen.

Wat ik me nou afvraag is:

- waar moet je je voor verzekeren (wat is echt nodig) en wat kost het

- zijn er consequenties als je partime gaat beginnen thuis en de rest in een salon.

- moet je je ook bijverzekeren als je ziekenfonds verzekerd ben via je werkgever.

- je moet al je bonnetjes bewaren en aan het eind van het jaar aan een accountant geven samen met alle facturen toch? en je schema van al je behandelingen en verkopen.

- betalen jullie je accountant per maand of 1 keer aan het eind van het jaar. wat kost dat ongeveer.

ik wil niet met een kassa gaan werken als het goed is mag dit toch, of ben je verplicht om met een kassa te werken.

- hoeveel betalen jullie ongeveer aan belasting per maand en aan btw.

Nou het zijn heel veel vragen!

Hoop dat jullie er antwoord op hebben, ik heb al informatie aangevraagt via internet bij de kvk en de belastingdienst.

Maar het is altijd handiger als je het van mensen hoort die het zelf ook allemaal doen.

groetejs sava

• Nicolle

Via mijn loondienst word er ziekenfondskosten ingehouden en via mijn salon betaal ik er per maand ook nog eens 35E aan.Verder heb ik geen verzekeringen afgesloten. Ik verzamel alles bonnen (van de behandelingen en verkochte producten, aangekochte goederen zoals producten om mee te werken maar ook koffie en thee en vaatwasmiddel e.d, reiskosten naar cursussen of naar een winkel die wat verder weg ligt, advertentierekeningen, gas/licht, alle telefoonrekeningen), geef die aan mijn moeder en zij maakt er een balans/ verlies en winst rekening e.d van op de computer.Vervolgens als dat in orde en kloppend is stuur ik het naar de accountant. Hij controleert alles en verwijdert wat of voegt wat toe en doet de aangifte. Als je alleen maar bonnen in dozen aflevert dan werk je alleen maar voor je accountant (pedicure deed dat zo en is naa een poos gestopt omdat ze er niks aan overhield). Omdat mijn moeder alles netjes op orde aanlevret en mijn accountant tevens een vriend is betaal ik “maar” 500E per jaar. Normaal betaalde ik in Juni, maar heb nog steeds geen rekening ontvangen voor dit jaar. Je moet een zakelijke rekening bij de bank openen. Het nadeel daarvan is dat je voor elke storting 2,50 E berekend krijgt. Dus werk ik ook niet met een kassa. Als je weinig klanten hebt verdwijnt het geld gewoon in je poromonee. Maar als je 2000E per maand verdiend, dan gaat dat natuurlijk niet meer, en zul je moeten storten. Ook moet er steeds geld op je rekening komen om je facturen van je producten en advertenties van over te kunnen maken. Dus af en toe zal er wel gestort moeten worden. Vooralsnog betaal ik geen belasting omdat ik dus nog steeds verlies draai (hogere kosten dan klanten ).Nou doe ik ook erg mijn best om van alles op te voeren natuurlijk.

Succes en vraag maar raak hoor!

Groetjes Nicolle

• sava

heel erg bedankt voor alle uitleg, heb er best wel veel aan! Dus je hoeft niet elke maand naar een accountant te gaan je kunt ook aan het begin van het nieuwe jaar gaan 1 keer. Een vriendin van mij geeft het elke maand aan haar accountant en is dan 80 euro per maand kwijt. Is dit veel?

ik heb de inschrijfpapieren voor de kvk gehaald maar ik vind het nog steeds eng. En dan vooral de administratie. Maar ja het lijkt altijd erger dan dat het in werkelijkheid is.

groetjes sava

• Nicolle

Sava, aangezien mijn moeder het grootste deel van mijn boekhouding doet, vraagt zij af en toe eens of ik de spullen een keertje afgeef zodat ze er alvast wat aan kan doen en het niet ineens zo heel veel werk is. Of 80 euro veel is per maand weet ik niet. Ligt eraan wat de accountant allemaal precies doet. De administratie zegt mij persoonlijk erg weinig. Ik heb er echt geen kaas van gegeten en ben dus erg blij dat mijn moeder er veel vanaf weet en het leuk vind om te doen. Ik hoop dat het je lukt en je ook iets van hulp krijgt!?

Succes iig! Nicolle