Hoi Wilma,
Ja, het op het laatst afbellen van klanten komt wel eens voor. Helaas kun je er weinig aan doen. Je kunt op je afsprakenkaartjes aangeven dat ze bijv. 24 uur voor de afspraak moeten afbellen, anders worden de kosten in rekening gebracht, maar officieel kun je ze nergens toe dwingen. Je kunt natuurlijk bij de volgende afspraak wel laten doorschemeren dat je het erg vervelende vond dat er zo laat werd afgebeld, en geef ook aan waarom (dus dat je bijv. oppas had geregeld voor de kids). Vaak denken mensen er niet eens bij na, omdat ze zich niet in jouw situatie verplaatsen. Persoonlijk vind ik het afbellen op het laatst natuurlijk niet prettig, maar nog niet zo erg als mensen die gewoon niet op komen dagen. Ik heb een klant, die het ook niet zo nauw nam met de afspraken. De ene keer kwam ze een kwartier te laat, de andere keer stuurde ze haar moeder, dan kwam ze helemaal niet opdagen. Nou, een afspraak vergeten kan iedereen overkomen, dus 1 x is oke. De 2e keer vind ik erg vervelend (wat ik ook wel aangeef), maar als het een 3e keer gebeurt en men wil weer een nieuwe afspraak maken, dan zeg ik dat ik dat eigenlijk niet van plan ben, tenzij ze kunnen garanderen dat ze komen, omdat ik inderdaad tijd moet inplannen. Meestal helpt dit wel. Dat deed ik dus ook met deze klant. Sinds die tijd is ze altijd op tijd, of belt ze tijdig af. Maar ja, er blijven altijd rotte appels tussen zitten. Mijn vaste klanten bel ik altijd op als ze niet op komen dagen. Aan de reactie kun je dan merken dat ze het vaak heel erg vervelend vinden, en vaak bieden ze zelf aan de gemiste afspraak te betalen. Gelukkig komt dit niet vaak voor.
Nou, ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes, Ingrid.