Wat nu?

  • Sisi

    @ Bep & Senna

    Ja daarom vind ik het ook zo moeilijk!

  • Bizzy

    Wat ook nog een optie kan zijn is dat je haar geen geld teruggeeft maar het resterende bedrag in producten. Dat is voor jou voordeliger omdat het dan jouw inkoopprijs is tegen de uitbetaling in consumentenprijs.

    Dat is misschien niet zo'n verkeerde oplossing omdat ze in Engeland woont en een tegoedbon voor haar dus niet voor de hand zou liggen om die te gebruiken.

    Maar de netste manier is naar mijn idee toch haar het restant in wat voor vorm dan ook terug te betalen.

    Je zou er wel een aparte overeenkomst voor kunnen maken voor in de toekomst. Dan leg je vast wat jouw voorwaarden zijn bij het boeken van een bruidsarrangement.

  • Carola

    Wanneer had je de afspraak staan?

  • Loes23

    Wat lastig voor je Sisi!

    Ik moet zeggen dat ik jou verhaal meer zie als een cadeaubon die gekocht is: ze betaald vooruit wat ze wil hebben.

    Ik kan me voorstellen dat je het geld wat je verdient weer gebruikt om nieuwe voorraad te kopen etc. en je het geld dus niet meten voor handen hebt.

    Dat vind ik niet vreemd. Ik zou er voor kiezen om aan te bieden om naar de kapper te gaan en daar de make-up te doen of een bon waarvoor ze de make-up producten kan aanschaffen of dat ze toch nog voor een behandeling komt. Het is jammer voor haar maar ze had beter nog even na kunnen denken voor ze een beslissing maakte. Ik moet zeggen dat als ik de klant zou zijn ik er niet van uit zou gaan dat ik zomaar me geld terug krijg…

  • Anouk

    Ik heb een keer iets soortgelijks meegemaakt. Deze bruid had een heel uitgebreid pakket geboekt voor gelaatsbehandelingen, harsen een aantal keer, manicure, proefmake-up en kapsel en op de dag zelf. Ik had toen zij boekte al een andere bruid ingepland staan, en aangegeven dat ik tot 9.00 beschikbaar was. (ze hoefde eigenlijk pas om 10.30 klaar te zijn ofzo) Ze gaf aan dat dat geen probleem was en wilde graag alles bij me boeken.

    Ik vraag altijd een aanbetaling voor het vrijhouden van die datum/tijd van €15,00. Omdat er vaak zoveel tijd tussen het boeken en die datum zit. Verder vraag ik bij elke behandeling een aanbetaling die gelijk staat aan het normale bedrag (dus zonder pakketkorting). In dit geval waren we ergens halverwege haar behandelingen. En ineens mailde ze me dat ze alles wilde cancellen verder omdat ze toch iemand anders had gevonden die haar wel later kon helpen. Ze had in haar geval net teveel al aanbetaald omdat we er elke keer een rond bedrag van maakte (in overleg). Ik heb haar teruggemaild dat ze de kosten van de behandelingen die ze nog niet gehad had terug zou krijgen min 15,00 voor het vrijhouden van die datum. Er zat nog zo'n 6 weken tussen tot haar bruiloft, maar ik werk de vrijdagochtenden alleen voor bruidsarrangementen. En die worden veelal 6-9 maanden vooraf geboekt. Dus die ruimte zou ik niet zomaar kunnen vullen met andere behandelingen.

    Ik had geen duidelijke voorwaarden dat ze die 15,00 bij annuleren niet terug zou krijgen, dus daar maakte ze een groot probleem van. Ik had in dit geval ook haar geld al gehad, en heb het wel ingehouden en de rest teruggestort. Ze is zelfs nog eens hier voor de deur verschenen, maar wilde nergens over praten, alleen haar geld. Dit heb ik toen geweigerd. Wilde het er graag met haar over hebben, maar de manier waarop ze nu deed heb ik het niet geaccepteerd. Ze zou er wel een zaak van maken dreigde ze. Uiteindelijk nooit meer iets van gehoord. Ik heb me er wel heel lang rot over gevoeld over hoe het ging. (maar was ook zwanger, dus kunnen ook de hormonen geweest zijn!)

    Hierna heb ik de voorwaarden toch maar eens duidelijk op papier gezet, en ook geven klanten hierop toestemming voor gebruik van foto's voor mijn portfolio. Ze moeten dit formulier dus ook tekenen.

    In jouw geval vind ik ook dat je duidelijk besproken hebt hoe je het zou gaan doen. En vind ik het dus niet reeel dat ze lastminute afzegt. Als je niets op papier hebt zou ik niet alles in rekneing brengen, dat is ook niet fair. Maar probeer met haar tot een compromis te komen. Misschien kun je haar ook wel een gelaatsbehandeling/massage de dag vooraf aanbieden ofzo? Dan kan ze nog even lekker ontspannen voor het zover is.

    Ik denk niet dat ze jouw proefmake-up gebruikt om ergens anders goedkoper uit te zijn voor de dag zelf. Want foto's van make-up die je zelf maakt, zijn echt neit zo duidelijk over het algemeen dat een ander daarvanuit diezelfde make-up kan aanbrengen. Bovendien heeft die ander hoogstwaarschijnlijk een ander merk dus neit dezelfde kleuren etc. Trouwens, ik weet neit of je voor je proefsessie meer rekent dan op de dag zelf? Dit doe ik zelf wel. Ik ben bij een proefsessie en meer tijd kwijt, en ik heb meer zekerheid dat ze de dag niet annuleren ivm relatief hoge kosten die al gemaakt zijn.

    Succes, en laat je even weten hoe het afloopt?

  • Sisi

    Hoi hoi allemaal,

    Ik heb uiteindelijk toch ingestemd met het terug geven van haar geld. Heb ook geen zin in een slecht naam.

    Maar ik moet er misschien ook maar speciale voorwaarden voor gaan maken met een formulier die ondertekend moet worden zoals bij jou Anouk. Zeker voor dit soort grote afspraken waar je zoveel tijd voor vrijhoudt.

    Ik geef nu het geld min de proef make up en min een cancellation fee (wat zij zelf voorstelde)

    Al met al kan ik me inderdaad ook hier weer even rot om voelen maar goed..

    Alvast bedankt voor al jullie reacties! Heeft me enorm geholpen!

  • Bizzy

    Geweldig opgelost zo! Super vind ik dat voor je.

    En het verhaal van Anouk is inderdaad eentje om te onthouden. Netjes een kleine overeenkomst maken en die beide tekenen. Hopelijk voorkomt dat een hoop gedoe in de toekomst.

  • Senna**

    Prima opgelost zo en dat van die overeenkomst vindt ik zeker iets om te onthouden!

    Mvg, Senna**

  • bep

    Vind het van de klant wel netjes dat ze zelf cancellation fee voorstelde. Dit zijn m.i. nette klanten.