Wat nu?

  • Sisi

    Dag dames,

    Ik weet even niet wat te doen.

    3 weken geleden heb ik bij een klant een bruids proef make up gedaan bij mij in de salon. Helemaal geweldig vond ze het! Ze was met haar schoonmoeder die vond het ook helemaal mooi. Ze heeft het arrangement proef make up in de salon en bruids make up op de trouwdag bij haar thuis geboekt en het doen van de make up van 4 bruids meisjes op de trouwdag. Totaal was dit 170 euro. Dit heeft ze afgerekend tijdens de proef make up zodat ze op de trouwdag nergens zorgen om hoeft te maken.

    Nou is zij een Engelse en woont op dit moment nog in Engeland. Maar nu wil ze mij annuleren voor haar trouwdag (die over 2 weken is) omdat ze toch liever haar make up bij haar kapper wil laten doen zodat ze maar naar 1 adres hoeft op haar trouwdag want ze kan geen kapper vinden die bij haar aan huis wil komen.

    Ze wil dus haar geld terug minus de proef make up. Ik heb aangegeven dat de meeste bruidjes de combi naar de kapper gaan en bruids make up aan huis doen en dat dit perfect gaat. Maar ze wil echt alles op 1 adres doen. Nou geef ik liever niet 140 euro terug en heb dus aangeboden een cadeaubon voor dit bedrag te geven maar zij geeft aan hier niets aan te hebben omdat ze in Engeland woont.

    Ik ben redelijk afhankelijk van dit geld en klop niet zo even 140 euro uit me mouw. Nou vind ik dit ook niet echt mijn fout aangezien ze beide zo tevreden waren en foto's gemaakt hebben van de proef make up.

    Ik weet echt niet wat te doen nu? Moet ik gewoon geld terug geven of me poot stijf houden??

    Ik hoop dat jullie raad kunnen geven eigenlijk! Zit er erg mee in me maag!

    Ik hoor graag van jullie!!

    Groetjes!!

  • Carola

    Ik vind dat dit een beetje ligt aan wanneer de afspraak staat. Als dit pas over 2 weken is moet je haar uiteraard haar geld teruggeven. Zowiezo ben je dat denk wel verplicht. Ik snap dat het vervelend is, maar volgens mij heb je weinig keus. Ik zou zelf ook geen genoegen nemen met een cadeaubon.

    Maar het blijft vervelend!

  • Carmen*

    Dan bied je aan dat je de make-up bij de kapper kan aanbrengen. Vind de kapper misschien niet zo leuk, maar dit is niet jou probleem. En misschien vinid ie je wel harstikke goed!

    Zo kan je toch je inkomsten binnen houden.

  • Bizzy

    Heb je speciale voorwaarden bij het boeken van arrangementen waar je op terug kunt vallen?

    Zelf vind ik dat 2 weken van tevoren annuleren geen probleem mag zijn. De gemaakte kosten kun je dan met het betaalde bedrag verrekenen.

    Dat jij het geld al ‘uitgegeven’ hebt daar heeft de klant natuurlijk niets mee te maken. Behalve als je speciaal voor haar producten hebt aangeschaft. Dan vind ik dat je die ook zou moeten verrekenen.

    Verder zit er mijns inziens niets anders op dat het netjes af te handelen en haar het resterende bedrag terug te betalen. Succes.

  • Original Dobbie

    Volgens mij is een winkel niet verplicht zijn verkochte waar terug te nemen, het is een gunst als ze je geld terug geven en een tegoedbon is dit eigenlijk ook.

    Je kan altijd zeggen dat de betaling in de boekhouding is verwerkt, en dat je een tegoedbon kan geven.

    Maar over het algemeen vind ik de oplossing van Bizzy de beste.

    Een gewone behandeling kan je ook 24 uur van te voren afzeggen.

    Wel is het zo dat je waarschiijnlijk klanten heb moeten afwijzen voor deze dag, dus krijg deze nu nog maar eens gevuld.

    Haal de kosten van het proefmakeup eraf en je gemaakte kosten qua materiaal en geef geld of tegoedbon terug.

    Dat mevrouw in Engeland woon is voor jou niet belangrijk we zijn hier in Nederland.

    Niets zo wispeltuurig als een a.s Bruid.

  • d

    Erg schandalig als je het geld houd, kan zij niets aan doen dat je het hard nodig hebt…

    Wel is vaak een losse make-up advies duurder dan een pakket, dus…succes

  • Sisi

    Het is niet zo dat ik het geld al uitgegeven heb natuurlijk. Maar het gaat mij een beetje om het principe.

    Ik doe heel veel bruids make upjes en zo goed als altijd gaan de dames eerst naar de kapper en daarna kom ik naar hun voor de make up. Zo heb ik het ook met haar besproken. Ze was heel enthousiast over haar make up dus daar lag het niet aan. Waarschijnlijk heeft ze zich bedacht en heeft een kapper aangeboden om ook haar make up te doen. Maar kan ik hier iets aan doen?

    Maar goed ik denk inderdaad dat er niets anders op zit.

    Alvast bedankt voor jullie reacties! Helpt enorm om er soms iets anders tegen aan te kijken!!

  • bep

    En waarschijnlijk is ze met de foto's naar de kapper gegaan en heeft ze de kapper gevraagd haar make-up zo te doen op haar trouwdag. Of denk ik nu erg slecht? Ik denk dat je haar de proefmake-up moet laten betalen en dan maximaal de helft van het resterende bedrag moet teruggeven en uitleggen dat je in die tijd niemand anders meer kan boeken.

  • Senna**

    Misschien speel ik nu advocaat van de duivel, maar wil het toch zeggen. Stel: zou het ook niet kunnen zijn dat bij de kapper het aanbrengen van de bruidsmake-up goedkoper bleek te zijn. Ze heeft per slot van rekening foto's gemaakt van jouw proefmake-up en als de kapper n.a.v. de foto's zegt dat zij dit ook kan is de afzegging bij jou snel gemaakt.

    Mvg, Senna**

  • Senna**

    Zie nu je reactie. Ik had hetzelfde idee. Bijna tegelijk dezelfde reactie ;-)